Onze visie

In onze begeleiding hebben wij aandacht voor de gehele mens en diens levensgeschiedenis
Wat heeft iemand gevormd tot wie die nu is? Wij zijn benieuwd wat iemand heeft meegemaakt en hoe dat nu nog invloed heeft. In de begeleiding onderzoeken we dit samen.

We bekijken hoe relaties opgebouwd of versterkt kunnen worden. Daarvoor onderhouden en verbeteren we contact met het netwerk van de cliënt. We werken zo aan ontwikkeling van zelfstandigheid en weerbaarheid. Delen, vragen en hulpvragen stellen zijn daarvoor belangrijk.

Snel naar:

De visie
van Jados

Jados vindt dat mensen met autisme als vanzelfsprekend deelnemen aan de samenleving.

De samenleving heeft diversiteit nodig. Mensen vullen elkaar aan, daar waar ze van elkaar verschillen. Iedereen zoekt een plek binnen de samenleving die bij ons past.

Het participeren van mensen met autisme betekent meer diversiteit, wat bijdraagt aan een beter functionerende en mooiere samenleving.

Aandacht voor de gehele mens

Bij onze begeleiding hebben we aandacht voor de gehele mens.

Aanleg, omgeving en rijping hebben invloed op de ontwikkeling. Je wordt gevormd door wat je meemaakt in het leven. Hiermee zeggen we dat je levensgeschiedenis belangrijk is om bepaalde dingen in het heden te begrijpen.

De één is van nature introvert, de ander extravert. Maar je kunt door omstandigheden ook introvert of extravert geworden zijn. Je raakt dan verwijderd van wie je écht bent. Samen met de cliënt gaan we op onderzoek uit door verbinding te maken met (intuïtieve) kennis over zichtzelf. Daarbij gebruik je ook jouw eigen kennis en ervaring om verbinding te maken.

Autisme als atypische ontwikkeling

We gaan bij autisme uit van een atypische ontwikkeling en niet van een stoornis (volgens het gedachtegoed van Martine Delfos). Atypisch vanwege de volgorde in ontwikkeling. Het gaat om een versnelde ontwikkeling van het denken, het cognitieve deel. 

Tegelijkertijd is er een vertraagde ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied. Dit gaat om de ontwikkeling van je gevoelsleven en emoties, het omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. De versnelling en de vertraging beïnvloeden elkaar, net zoals levensgebeurtenissen invloed hebben op je ontwikkeling en vorming.